درمان کمرویی و خجالت
نوشته شده توسط : N@r!m@n

براي درمان كمرويي به اين موارد توجه كنيد:
الف) ايجاد تغيير و اصلاح در شناخت خود از خويشتن
بايد شناخت خود از توانايي‏ها، استعدادها و ويژگي‏هاي شخصيتي خويش را اصلاح كنيد و با واقعيت تطبيق دهيد و براي اين كار، امور زير را انجام دهيد:
۱- سعي كنيد در جمع دوستان و آشنايان حاضر شده و با آنها ارتباط برقرار كنيد و خاطرات و تجربه‌هاي جالب خود را براي دوستان صميمي تعريف كنيد.
۲- هرگز تصور كم‌رو بودن را به ذهن خود راه ندهيد و واژه‏ها و عبارت‏هايي چون «من خجالتي هستم»، «من كم‌رو هستم» و «من جرأت بيان ندارم» را به زبان نياوريد؛ بلكه جرأت و شهامت را به خود تلقين كنيد و با صداي بلند، در طول روز، چندين نوبت بگوييد:« من شهامت بيان اين سخن، عمل و فعاليت را دارم » و اجازه ندهيد خاطره شكست‏هاي قبلي، به انديشه شما راه يابد و همواره موفقيت‏هاي گذشته را به خاطر آوريد.
۳- شناخت خود از جنس مخالف را تصحيح كنيد. او نيز شخصي مانند شما و همه انسان‏هاي ديگر است؛ البته رعايت حيا و عفت در مقابل نامحرم، امري مطلوب و شايسته است و هيچ‏گاه شرم و حيا در مقابل نامحرم را مساوي با كم‏رويي و خجالت نگيريد.
4- فهرستى از ده لغت يا عبارت - كه بيانگر ويژگى‏هاى مثبت شخصيت شما است - تهيه كنيد و روزى چند بار آنها را در قالب جمله كاملى بخوانيد ؛ مثلاً بگوييد: «من باهوش هستم» و... .
5- هرگز به انديشه و شناخت‏هاى آزار دهنده (مانند احساس حقارت، ناتوانى، بى‏كفايتى، شرمندگى و...) اجازه ندهيد فضاى ذهن شما را اشغال كند. به محض ورود اين افكار، ذهنيت‏هاى مطلوب و ويژگى‏هاى مثبت خود را با صداى بلند تكرار كنيد.
6- هنگامي كه استرس به شما رو مي آورد، فكر تحقير كننده و نگران كننده را تعطيل كنيد و سعي كنيد به خود بقبولانيد كه مردم آنگونه كه شما منفي فكر مي كنيد فكر نمي كنند. به افكار مزاحم توجه نكنيد تنها به كارتان و هدفتان فكر كنيد.
7- شما بايد خود را بپذيريد. مطمئنا شما نقاط قوت زيادي داريد كه بايد به آنها افتخار كنيد. افرادي كه با مشكل شما مواجه هستند معمولا نقاط قوت خود را نمي بينند و بر روي نقاط ضعف خود متمركز مي شوند ولي واقعيت اين است كه هيچ كسي نيست كه نقطه ضعف نداشته باشد، پس شما بايد اين جمله ها را مرتب تكرار كنيد كه من نقاط قوتي دارم كه بخاطر آنها خودم را تحسين مي كنم. من هيچ چيزي از ديگران كم ندارم. من قدرت صحبت كردن در جمع را دارم


ب) اصلاح رفتار و تغييرات رفتاري‏
بكوشيد در جهت مخالف كم‌رويي رفتار كنيد و براي اين كار، امور زير را رعايت كنيد.
۱- هرگز خود را سرزنش نكنيد.
۲- بر اساس شناختي كه از خود داريد، براي خويش، هدفي در نظر بگيريد و براي رسيدن به آن، برنامه‏ريزي كنيد؛ براي مثال، بر اساس شناخت از خود، ارائه يك گزارش را بر عهده بگيريد و براي تهيه و كيفيت ارائه آن، برنامه‏ريزي كنيد و با تمرين در خلوت و نيز ارائه آن نزد دوستان صميمي و گروه‏هاي كوچك، خود را براي ارائه در كلاس، آماده سازيد.
۳- هنگام سخن گفتن، خود را گرفتار آداب و رسوم و تكلّف‏هاي بي‏مورد نسازيد و ساده، راحت و عاري از هرگونه آداب خاص، هدفتان را بيان كنيد.
۴- ارتباط بصري با مخاطب را حفظ كنيد. ( البته با حفظ حدود شرعي)
۵- هنگام سخن گفتن، به ديگران و قضاوت و حركات و سكناتشان هرگز توجّه نكنيد و گفتارتان را پي‏گيريد و با خونسردي، به هدف بينديشيد.
۶- اجازه سوء استفاده به ديگران ندهيد؛ كافي است به كار خود ادامه داده، در صورت روبه‏رو شدن با واكنش آنان، خود را در مقابل آنان احساس نكنيد.
۷- در انجام رفتارهاي اجتماعي كوچك و در محيط‌هاي ديگر – كه بيشتر احساس راحتي مي‏كنيد – فعال باشيد و اين كار را از سلام كردن، احوال‏پرسي، جواب سلام دادن، نگاه كردن، تعارف كردن و تعارف شنيدن، آغاز كنيد و با تمرين، به كارهاي بزرگ‏تر و مهم‏تر گسترش دهيد.
۸- با افراد فعّال و پر تحركي كه احساس خجالت نمي‏كنند، بيشتر مأنوس باشيد و از خجالتي‏ها فاصله بگيريد.
۹- توجه داشته باشيد كه تا زمين نخوريد، راه رفتن نمي‏آموزيد؛ پس بايد نقد ديگران و تمسخر آنها باشد؛ تا شما مجال رشد بيابيد. بنابراين، اگر با عكس العمل ديگران روبه‏رو شديد يا در فعاليت‏هاي آغازين، احساس ناتواني كرديد، از ادامه سخن يا عمل چشم بپوشيد؛ هر چند مي‏توانيد آن را ارائه كنيد و از اين راه، براي ارائه بهتر و كامل‏تر مطالب، آماده شويد.
10- فهرستي از همه ويژگيهاي خوب خود تهيه كنيد. اين كار به شما كمك مي كند تا با عوامل تضعيف كننده مبارزه كنيد.
11- از قبل برنامه ريزي كنيد. اگر قرار است وارد جمعي شويد، درباره نكته هاي قابل بحث فكر كنيد، حتي متن گفتگو ها را بنويسيد و تا زمان رفتن، آن را مرور كنيد با اين كار ، بيشتر احساس مي كنيد كه مي توانيد از عهده حضور در آن موقعيت اجتماعي برآئيد.
12- سعي كنيد پاسخ ديگران را بدهيد و نگاهتان با ديگران برخورد كند. لبخند بزنيد. تعارف و احوال پرسي كنيد. اگر سعي كنيد با ديگران معاشرت كنيد، آنها هم به شما احترام خواهند گذاشت. افراد خجالتي اغلب اشتباهاً متكبر و مغرور تلقي مي شوند،زيرا احساس ناراحتي آنها سبب مي شود، خود را از ديگران دور كنند. اگر خود را وادار كنيد تا به ديگران پاسخ دهيد، آنها هم به شما پاسخ مي دهند و عكس العمل مثبتي را كه شما براي غلبه بر ترستان نياز داريد، به شما خواهند داد.
13- صحبت كردن در جمع را ياد بگيريد. اگر از حرف زدن در اجتماع مي ترسيد، خود را آموزش دهيد يا در كلاسهاي عمومي شركت كنيد؛ اين كار، باعث مي شود تا شما بر ترس خود غلبه كنيد.
14- شما بايد سبك صحبت كردن خود را تغيير دهيد. سعي كنيد كاملا شمرده و بدون عجله صحبت كنيد تا فرصت كافي براي فكر كردن به موقعيت و صحبت هايتان را داشته باشيد. افرادي كه در روابط اجتماعي دچار دضطراب مي شوند معمولا با شتابزدگي و عجله دنبال كلمات گم شده خود مي گردند كه اين خود بر شدت مشكل مي افزايد. بنابراين شما بدون هيچ ترسي و با آرامشي برخاسته از اعتماد به خود، صحبت كنيد.
15- در هنگام اضطراب نفس عميق بكشيد و با يك لحظه سكوت و حفظ آرامش صحبت خود را آغاز كنيد.
16- اصلا از اين نترسيد كه خراب كنيد و حرف مسخره اي بزنيد. اگر آرامش خود را حفظ كنيد برخورد كاملا عادي خواهيد داشت. مطمئن باشيد كه همه مشكل شما بخاطر ترس و عجله شماست.
17- سعي كنيد با كساني از دوستانتان تعامل كنيد كه شما را تاييد مي كنند. تاييد باعث ايجاد احساس مثبت در انسان مي گردد كه زمينه رشد اعتماد به نفس را بوجود مي آورد.
18- درمان كنيد. اگر خجالت، واقعاً شما را آزار مي دهد، با مراجعه حضوري به يك روانشناس روان درماني كنيد زيرا يافتن علت احساس خجالت شما و منشاء آن به درمان اين حالت كمك فراواني مي كند.
19- يكي از تمرين هاي موثر در رابطه با كمرويي در روابط اجتماعي، تمرين موقعيت اجتماعي مي باشد. يعني بر فرض دوستتان نقش نامحرم و شما نقش خودتان را بازي مي كنيد و تمام آنچه در موقعيت واقعي قرار است كه به فرد مقابل بزنيد را تمرين مي كنيد و ارزيابي از رفتارهاي خودتان به دست مي آوريد.
20- در برابر آينه ايستاده، جلوه‏هاى رفتارى خوشايند، حالات بدنى و برداشت‏هاى مثبتى كه از وضعيت ظاهرى خود داريد، يادداشت كنيد و روزى چند بار با صداى بلند بخوانيد، مانند اين جمله: «من خوش قامت هستم» و....
21- هنگام سخن گفتن، به ديگران و قضاوت و حركات و سكناتشان هرگز توجّه نكنيد. گفتارتان را پى‏گيريد و با خونسردى به هدف بينديشيد.
22- نزديكي به خدا و توكل بهترين راه براي اطمينان قلبي مي باشد. اگر خداوند انسان را دوست داشته باشد همه او را دوست خواهند داشت.
23- سعي كنيد در انجام اعمال عبادي مثل نماز اول وقت سستي به خرج ندهيد. موفقيت و روحيه معنوي و عزت نفس با نزديك شدن به خدا براي انسان حاصل مي گردد.
24- كتابهاي زير براي مطالعه به شما پيشنهاد مي گردد:
· غلبه بر ترس و خستگى، ادوارد اسپنسرث
· اعتماد به نفس برتر،فيلد گيل ليندن
· پيروزى فكر،مورفى
· اعتماد به نفس:دستيابي به آن و زندگي با آن،باربارا دي انجليس
· كليدهاي پرورش اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان،گلن استن هاوس

دو نكته را در حل مشكلتان در نظر داشته باشيد:
1. درمان كمرويي يك فرايند اكتسابي است بنابراين در مسير حل مشكلتان بايد صبر و بردباري به خرج داد و در صورت عدم موفقيت در مراحل اوليه نااميد نگرديد زيرا هر مشكلي به مرور زمان حل مي گردد و در واقع اين مشكل يك شبه به وجود نيامده كه حال يك شبه درمان شود. پس بنابراين درمان تدريجي نبايد باعث نااميدي شما گردد.
2. در روابط با نامحرم بايد مراقب حدود شرعي بود و حدودي كه خداوند متعال تعيين نموده است، رعايت گردد. يعني خنده با صداي بلند و رفتار هاي محرك مثل نازك كردن صدا در مقابل نامحرم جايز نيست.
موفق باشيد.




:: موضوعات مرتبط: دانستني ها , ,
:: برچسب‌ها: درمان کمرویی , دوری از خجالت , ,
:: بازدید از این مطلب : 1708
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: